Les conseqüències de la neolitització

  1. Observa els següents dibuixos, descriu-los i comprova què tenen en comú.
  2. Ara, dibuixa tú un poblat neolític.
  3. Quines activitats econòmiques es practicaven en aquests poblats?
  4. Hi havia divisió del treball?. Raona la resposta.
  5. Per què es van construir cabanes permanents?
  6. Els poblats no estaven fortificats, quina pot ser la causa?
  7. Situa la cronologia d'aquests dibuixos al Pròxim Orient (Creixent Fèrtil) i a l'Europa Occidental.

 

poblat neolíticImatge A

Imatge B d'un poblat neolític feta per un alumne dibuix d'un poblat neolític

           

Llegeix el text següent i respon les qüestions:

               Uno de los mitos* de la prehistoria que todos hemos tenido en mente es que, cuando los seres humanos se hicieron agricultores y sedentarios se hicieron también más cultos, que todo prosperó y que así se sentaron las bases para la verdadera civilización  (...).  La revolución industrial trajo muchos avances para la humanidad, pero en realidad solo para algunos, y el medio ambiente también está pagando por nuestra idea de progreso. Pero lo cierto es que no hubo más remedio que hacerse agricultor en muchas regiones en aquellos tiempos, porque el mundo cambiaba. Lo que comenzó como un experimento afortunado, acabó trayendo muchas desgracias a la humanidad como enfermedades, hambre, de igual forma se vivía peor, apenas había tiempo libre y las distinciones entre clases se hicieron cada vez más patentes. Tuvimos que trabajar duramente para poder conseguir alimento. Comparada con la de nuestros antepasados del paleolítico, la vida se hizo más dura para la mayoría y más llevadera, incluso en exceso, para algunos privilegiados, la diferencia de clases se hizo más patente.

                                              * mito: idea que se cree pero que no está demostrada.

  1. a) De què tracta el text?. Posa’l títol.
    b) A quina etapa històrica corresponen els fets que s’expliquen?.
  2. Definir: prehistòria, revolució, excedents de producció
  3. Quan comença l’agricultura? on?.
  4. a)Què vol dir l’autor amb “las distinciones entre clases se hicieron cada vez más patentes”?
    b) Quin tipus de societat correspon a aquest fet?.
  5. Resumeix el text (recorda que has d'utilitzar les teves  paraules).
  6. L'autor considera que la neolitizació va ser un progrès per a la humanitat? . Raona la resposta.
  7. Observa el mapa següent i respon les qüestions:


Mapa Revolució urbana

*Font: Casanelles, T i altres. Història de les civilitzacions, Barcelona 1989

  1. Descriviu el mapa.
  2. Expliqueu les característiques de les primeres civilitzacions.

 

Exercici de repàs

  1. Que representa la revolució del Neolític per a la història de la humanitat?
  2. Canvia alguna estructura? Quines?
  3. Com es diu la nova etapa històrica que comença amb la revolució neolítica?
  4. Digues quant de temps va durar el neolític.
  5. Quina relació té la revolució neolítica amb el canvi climàtic que va haver-hi després de l'última glaciació?
  6. D'on eren les primeres comunitats neolítiques?.Què van fer aquestes comunitats a partir de la disminució dels grans animals?
  7. Com s'anomena el nou tipus d'economia?
  8. Com va afectar la revolució del neolític en la demografia?
  9. Com es diu en economia l'existència de diferents activitats econòmiques?
  10. La cultura de les noves comunitats es continua basant en la creença en forces màgiques? Raona la resposta.
  11. La revolució neolítica, a quina etapa històrica posa fi ?.

Tornar al guió del T3